درباره ما

مرکز آپا دانشگاه گیلان

با توجه به رشد شمار حوادث امنیتی کامپیوتری و افزایش نیاز به نیروی متخصص در سطح استان گیلان، لزوم وجود مراکز پژوهشی دانشگاهی برای پشتیبانی و رفع نیازهای جامعه در این حوزه، بیش از پیش، احساس می‌‏شود. به‌همین جهت، مرکز پژوهشی آپا (آگاهی‌رسانی، پشتیبانی، امداد برای آسیب‌پذیری‌ها و حوادث امنیتی سایبری) دانشگاه گیلان، از اوایل سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز نموده و در راستای ارتقای دانش و توان مهندسی، در حوزه‌های امنیت سیستم‌های کامپیوتری، پردازش اطلاعات، و انتقال نتایج به هم‌میهنان و به‌خصوص هم‌استانی‏‌های عزیز، گام برداشته‌است.
 

برگزاری سمینارها و دوره ها

 

برگزاری کارگاه های تخصصی

 

 

تاریخچه مراکز آپا

تأسیس اولین مراکز امداد امنیت رایانه‌ای، به سال ۱۹۸۸ میلادی و انتشار گسترده‌ی کرم موریس بازمی‌گردد. این کرم، که توسط یک دانشجوی ۲۳ ساله نوشته شد. در مدت زمان کوتاهی به‌صورت گسترده انتشار یافت. طبق مستندات تاریخی، حدود۶۰ تا ۸۰ هزار رایانه در شبکه‌ی اینترنت آن زمان (آرپانت)، به این کرم آلوده شدند. این میزان، تقریباً ده درصد کل رایانه‌های موجود در آن دوره را تشکیل می‌داد.

پس از آن‌که انتشار کرم با موفقیت محدود شد، گردهمایی‌های مختلفی برگزار گردید. در این گردهمایی نحوه‌ی مقابله با چنین حوادثی در آینده، مورد بحث قرار گرفت. در نهایت، مشخص شد که بزرگترین مشکل در مقابله و محدودسازی کرم موریس، عدم وجود ارتباطات کافی بین سازمان‌های مختلف بوده‌.

به دنبال این رخداد، طرحی برای توسعه‌ی یک مرکز مقابله با حوادث دنیای اینترنت تحت عنوان “تیم پاسخگویی به حوادث غیرمترقبه رایانه‌ای (CERT)” ارائه شد. مؤسسه‌ی مهندسی نرم‌افزار دانشگاه Carnegie Mellon، به‌عنوان میزبان این مرکز جدید انتخاب گردید. پس از مدتی، CERT به یک سرویس تجاری این دانشگاه تبدیل شد. از آن پس، نام CERT به مرکز هماهنگی پاسخگویی به حوادث غیر مترقبه رایانه‌ای (CERT/CC) تغییر یافت. از آن سال تاکنون، متناسب با نیازمندی‌های بومی و مقتضیات زمانی، در نقاط مختلف دنیا مراکز امدادرسانی مشابه زیادی طراحی، برنامه‌ریزی، و راه‌اندازی شده‌اند. به تدریج، دامنه‌ی فعالیت و محدوده‌ی خدمت‌رسانی آنها افزایش یافته‌است.

آپا ، مخفف آگاهی‌رسانی، پشتیبانی، و امداد رایانه‌ای است. آپا نام بومی معادل CERT است. طرح آپا ، از سال ۱۳۸۴ و  به‌منظور ارتقای دانش فنی کشور و توسعه‌ی دانش مدیریت حوادث امنیتی، در پژوهشکده‌ی امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران شروع گردید. بهره‌برداری از این طرح، از اواخر سال ۱۳۸۶ آغاز شده‌است.

مأموریت آپا در پژوهشکده‌ی امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران، بیشتر جنبه‌ی پژوهشی–تخصصی در حوزه‌ی مدیریت پاسخ به حوادث را مدنظر قرار داده‌است. با ایجاد چندین مرکز آپا تخصصی در دانشگاه‌های کشور، هم به مسأله‌ی فرهنگ‏‌سازی، ترویج، و تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه‌ی پاسخ به حوادث توجه دارد. همچنین انتقال دانش و فناوری این حوزه را در داخل کشور، هدف خود قرار داده‌است.